Otkud to, pitate se? Da tecnost ne bi isparila, naravno! Leti temperatura tecnosti u rashladnom sistemu dostigne skoro temperaturu kljucanja vode. Samim tim, ako imamo samo vodu u rashladnom sistemu, ona bi prosto isparila i tek bismo onda imali problem. Antifriz tada povecava tacku kljucanja zahvaljujuci svom hemijskom sastavu, plus ima antikorozivna svojstva, te sprecava rdjanje motora i zimi i leti.
CEMU SLUZI ANTIFRIZ?
Motori sa unutrasnjim sagorevanjem unutar cilindra oslobađaju ogromnu toplotu koja se prenosi na zidove cilindara, a onda i na motor. Da ne bi doslo do preteranog trenja usled rada motora, on mora da se hladi tokom rada i tu nastupa - antifriz.
Rashladna tecnost, koja se dobija mesanjem antifriza, uklanja visak toplote iz motora. Ova tecnost prolazi kroz vodenu pumpu, pa ide do ventilatora, hladnjaka i na kraju termostata. Ovim kruženjem antifriz uspeva dada snizi tacku smrzavanja tecnosti, ali i da:
Antifriz je koncentrat tecnost na bazi glikola koja se mora razblaziti vodom pre upotrebe i time postaje rashladna tecnost. Mozete kupiti i prethodno pomesanu rashladnu tecnost ako ne zelite da to radite sami.
SASTAV ANTIFRIZA
Antifriz se sustinski sastoji od baznog fluida MEG (mono-etilen glikol), ili propilen glikola ili glicerina, zatim aditiva koji inhibiraju koroziju i talozenja,, stabilizatori, pufeanti i penusavac.
Sami aditivi cine oko 5% sastava, voda maksimalno 5%, te sama antifriz-tecnost odnosno MEG baza je oko 90% koncentrata.
BOJA ANTIFRIZA
Antifriz je po prirodi bez boje, ali nekad proizvodjaci dodaju zelenu ili plavu boju hibrnidnim, a ruzicastu ili narandzastu boju organskim. Na kraju dana, boja nista ne znaci, osim sto vam malo “oboji” dan!
VRSTE ANTIFRIZA
Antifriz mozemo podeliti na vise vrsta ali cete najcesce naci na ove 4 vrste:
1. Tradicionalni antifrizi sa neorganskim inhibitorima koji su sad vec retki jer su namenjeni starijim modelima automobila.
2. Organski antifrizi bazirani na cistim” organskim kiselinama.
3. Hibridni antifrizi koji su zapravo kombinacija organskih i neorganskih antifriza, i mnogi ih smatraju za superiorni izbor.
4. Lobrid antifrizi su organski antifriz sa dodatkom male mineralnih aditiva (>10%).
MESANJE RAZLICITIH TIPOVI ANTIFRIZA
Najbolje je ne mesati ih. Iako postoje tablice kompatibilnosti, one nisu univerzalne vec samo nesto sto proizvodjac osmisli za svoje proizvode.
Vec smo rekli da se na boje ne može osloniti jer nista posebno ne znaci, tako danajbolje doliti isti antifriz koji vec imate u sistemu, ili isprati rashladni sistem pa dodati skroz novi.
VODA UMESTO ANTIFRIZA?
Antifriz se ne bi smeo mesati sa običnom vodom (“cesmovacom”) mada malo destilovane vode u hitnim slucajevima može da prodje - kada nisu ekstremne spoljne temperature!
Zimi, definitnivno ne treba koristiti vodu u svrhu antifriza odnosno rashladne tecnosti jer postoji sansa da se zaledi ako je napolje ispod 0 stepeni Celzijusa. To moze dovesti do pucanja motora. Leti, osim sto moze da ispari voda i dovede do “prokuvavanja” motora, moze i dovesti do korozije i kalcifikacije motora.
RAZMERA ANTIFRIZA I VODE
Da bismo dobili valjanu rashladnu tecnost potrebno je dodati destilovanu ili demineralizovanu vodu u antifriz, najcesce u odnosu 50:50 ili 60:40 u korist antifriza.
Razmera najviše zavisi od vremenskih prilika jer ne zelite da ga razblazite previse zimi, ni premalo leti!
Gledajte da to radite prema uputstvu sa pakovanja, ili pitajte nase strucnjake u JAP!
KADA TREBA ZAMENITI ANTIFRIZ?
Antifriz valja menjati kada radite veliki servis (na neke 4 godine), a najbolje je kupiti pravi antifriz za vase potrebe i vase vozilo upravo u - Japan Auto Plus!